Workshop 'Van small talk naar deep talk' in Rijswijk

Dinsdag 1 oktober 2024, van 14:00 tot 17:00 | Bibliotheek Rijswijk | Generaal Spoorlaan 2| Stadsl@b

Leer meer uit je dagelijkse gesprekken halen op dinsdag 1 oktober bij Bibliotheek Rijswijk. Hoe kun je andere vragen stellen of bijvoorbeeld een nieuw perspectief bieden? In deze workshop zal psychologe Elvira Kooy hier meer over vertellen en veel tips geven. Ook ga je samen met de andere deelnemers oefenen. Kom jij ook?

Reserveer je plekje

Verbindende small talk

Wanneer je aan small talk denkt, komt waarschijnlijk meteen een buurvrouw in gedachten die je begroet met: "Lekker weertje, hè?". Small talk heeft vaak een wat saai imago, maar het kan veel meer betekenen. Stel je eens voor dat je daadwerkelijk een interessant gesprek kunt voeren met die vage
bekende of zelfs een onbekende. Wat als je geïnspireerd raakt door een nieuw perspectief dat je gesprekspartner biedt? Of als je iemands dag opvrolijkt door gewoon even te luisteren?

De Amerikaanse psycholoog Nicholas Epley heeft de positieve effecten van small talk onderzocht. Zijn onderzoek toont aan dat, hoewel we vaak denken dat we in de trein liever alleen zitten, een kort gesprekje ons uiteindelijk gelukkiger maakt dan wanneer we geen contact hebben gehad.

In sommige situaties voel je misschien al de behoefte om een gesprekje met een onbekende aan te knopen, maar vind je dat toch spannend. Bijvoorbeeld bij de bushalte, op een verjaardagsfeestje, of in de supermarkt. Dit is heel begrijpelijk. Small talk is een vaardigheid die oefening vraagt, maar die je zeker kunt leren.

In deze praktische workshop krijg je tips en leer je oefenen met de drie fasen van verbindende small talk: hoe je een gesprek begint, hoe je het kunt verdiepen, en hoe je op een fijne manier weer afscheid neemt (eventueel met een vervolgafspraak). Aan het eind van de workshop brengen we deze tips samen meteen in de praktijk. Zo ga je naar huis met praktische tips en nieuwe ervaringen, die je direct kunt toepassen in je eigen small talk!

Waar en wanneer?

• Wanneer: Dinsdag 1 oktober
  • Hoe laat: 14.00 - 17.00 uur
  • Waar: Bibliotheek Rijswijk | Generaal Spoorlaan 2 | Stadsl@b
  • Prijs: Niet-leden: €3,50 | Leden: €2,50 | Ooievaarspas: €1,50
  • Leeftijd: volwassenen, 30+

Meld je aan

Meer activiteiten

De Bibliotheek aan de Vliet organiseert ontzettend veel activiteiten, voor jong en oud!

Bekijk onze andere activiteiten